Украинский язык
Уроки 5-6
Тема: Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому.
Завдання: - поглибити знання учнів про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в складносурядному реченні;
- розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, визначити їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному;
- формувати інтерес до вивчення синтаксису української мови.
Обладнання: дошка, таблиця, картки, підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура модуля
1м-м
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання
Диференційоване завдання за 3 варіантами:
- 8б. – вправа 21; 9,10б. – вправа 32; 11,12балів – скласти вірш чи твір-замальовку про «Прихід осені», вживаючи складні речення різних типів.
- Гра «Мікрофон». Передаючи «мікрофон» по ряду ланцюжком, діти дають відповіді на запитання з розділу «Синтаксису» і «Морфології»:
- Що вивчає «Синтаксис» ?
- Яке речення називається простим?
- Яке речення називається складним?
- Які типи складних речень ви знаєте?
- Що таке сполучник?
- Які типи сполучників виділяють? Назвіть приклади?
- Тест для самоконтролю. – (Додаток до уроку)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого уроку: «Складне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому».
Мета уроку: поглибити знання про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в складносурядному реченні; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, навчитися визначати їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному.
На дошці записані речення:
Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Довести, що речення є складносурядними. Визначити, до яких розрядів належать вжиті для зв´язку їхніх частин сполучники.
1. Старенька хата сперлась дахом в сад, а вишня в стріху свої гілки горне.
2. Хай не мліють ріки і озера, і буде в них вода цілюща й чиста.
3. Хай не згаса калинове намисто, а колос наливає повне зерно.
IV. Засвоєння теоретичного матеріалу.
Слово вчителя: Складне речення, частини якого поєднані сурядними зв’язками, називають складносурядним.
Робота в парах.
Опрацюйте матеріал, проведіть взаємоопитування у формі діалогу. Робота з підручником стор. 14, на основі таблиці.
2м-м
V. Закріплення знань.
- Робота в мікрогрупах (4 особи)
Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
- Або =======, або _ _ _ _ ======= .
- _ _ _ _ =======, а ________ =======.
- ________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.
- ======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
- Прокоментуйте, як ви розумієте вислови:
Садок у вересні, що кожух у січні.
Вересень студений, але ситий.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Серпень страву готує, а вересень подає до столу.
Вересень пахне яблуками, а жовтень – капустою.
У жовтні тільки руки мерзнуть, а в листопаді й ноги дубіють.
VI. Підсумок
- «Ромашка», малюючи пелюстки, повторюємо поняття, закріплюємо вивчене.
Учень підходить до дошки, малює пелюстку, читає поняття і дає повну відповідь.
- «Знаю – навчаюся - вмію» - прокоментувати ланцюжок, поєднавши з темою уроку.
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
- Або =======, або _ _ _ _ ======= .
- _ _ _ _ =======, а ________ =======.
- ________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.
- ======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.
Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
- Або =======, або _ _ _ _ ======= .
- _ _ _ _ =======, а ________ =======.
- ________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.
- ======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.
Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
- Або =======, або _ _ _ _ ======= .
- _ _ _ _ =======, а ________ =======.
- ________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.
- ======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.
Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
- Або =======, або _ _ _ _ ======= .
- _ _ _ _ =======, а ________ =======.
- ________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.
- ======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.
|