Украинский язык
Урок №1-2
Тема: Мовлення як предмет стилістики й культури мовлення.
Стилістика та її підрозділи: стилістика мови та стилістика мовлення, їх відмінність.
Подумайте
- Що вам відомо про стилістику?
- Які стилі мовлення ви знаєте?
- З якою метою використовуються різні стилі мовлення?
Мова і культура перебувають в одній поняттєвій площині і як духовні вартості органічно
пов'язані між собою. Слово культура (від лат. cultura - догляд, освіта, розвиток) означає
сукупність матеріальних і духовних цінностей, які створило людство протягом своєї історії.
Мова - це прояв культури. "Мова утримує в одному духовному полі національної культури
усіх представників певного народу і на його території, і за її межами. Вона цементує всі
явища культури, є їх концентрованим виявом"7. Плекаючи мову, дбаючи про її розвиток,
оберігаючи її самобутність, ми зберігаємо національну культуру.
Культура мови - галузь мовознавства, що займається утвердженням (кодифікацією) норм
на всіх мовних рівнях. Використовуючи відомості історії української літературної мови, граматики,
лексикології, словотвору, стилістики, культура мови виробляє наукові критерії в оцінюванні
мовних явищ, виявляє тенденції розвитку мовної системи, проводить цілеспрямовану мовну
політику, сприяє втіленню норм у мовну практику. Культура мови має регулювальну функцію,
адже пропагує нормативність, забезпечує стабільність, рівновагу мови, хоча водночас живить її,
оновлює. Вона діє між літературною мовою і діалектами, народнорозмовною, між усною і
писемною формами.
Культура мови невіддільна від практичної стилістики, яка досліджує і визначає оптимальність
вибору тих чи інших мовних одиниць залежно від мети і ситуації мовлення.
Культура мовлення - передбачає дотримання мовних норм вимови, наголосу, слововживання
і побудови висловів, точність, ясність, чистоту, логічну стрункість, багатство і доречність мовлення,
а також дотримання правил мовленнєвого етикету.
Виділяють такі основні аспекти вияву культури мовлення:
- нормативність (дотримання усіх правил усного і писемного мовлення); Робота з текстовим
матеріалом- адекватність (точність висловлювань, ясність і зрозумілість мовлення);
- естетичність (використання експресивно-стилістичних засобів мови, які роблять мовлення
багатим і виразним);
- поліфункціональність (забезпечення застосування мови у різних сферах життєдіяльності).
Висока культура мовлення означає досконале володіння літературною мовою у процесі
спілкування та мовленнєву майстерність. Основними якісними комунікативними ознаками,
їх ще називають критеріями, культури мовлення є правильність, точність, логічність,
змістовність, доречність, багатство, виразність, чистота.
Уважно прочитати текст. Визначити, до якого стилю він належить. Довести свою
думку, наводячи стильові риси.
Людина створила культуру, а культура -- людину. Людина реалізується в культурі думки,
культурі праці й культурі мови. Культура це не тільки все те, що створене руками й розумом
людини, а й вироблений віками спосіб суспільного поводження, що виражається в народних
звичаях, віруваннях, у ставленні один до одного, до праці, до мови. Належачи до певного соціуму,
індивідуум зі своєю появою на світ органічно входить у вироблену його співвітчизникам культуру,
стає її користувачем і носієм. Чим міцніші зв'язки людини з культурою народу, тим більшого можна
сподіватися від неї як від громадянина, свідомого творця матеріальних і духовних благ,
патріота й інтернаціоналіста.
Суспільство завжди дбає про те, щоб його члени користувалися мовою не лише спонтанно,
не тільки як даним від природи даром, а свідомо, як знаряддям найактивнішого розкриття своєї
особистості. Мовний досвід індивідуума невіддільний від опори на літературну мову як акумулятор
людських знань.
Сьогодні культура і мова виявилися об'єднаними в царині духовних вартостей кожної людини
і всього суспільства. Мабуть, ніхто не буде заперечувати, що в низькій культурі мови виявляються
виразні ознаки бездуховності...
Мовна неграмотність, невміння писати елементарний текст, перекласти його з української мови
на російську і навпаки чомусь перестали сприйматись як плями на службовому мундирі.
Мовна культура - це надійна опора у вираженні незалежності, думки розвиненості людських
почуттів, у вихованні діяльного, справжнього патріотизму. Культура мови передбачає вироблення
етичних норм міжнаціонального спілкування, які характеризують загальну культуру нашого сучасника.
Культура мовлення - це система вимог, регламентацій щодо вживання мови в мовленнєвій
діяльності (усній і писемній).
Належна культура мовлення - це свідчення розвинутого інтелекту і високої загальної культури
особистості. Одним із завдань культури мовлення є подолання «мовних стереотипів»:
стереотипи мовлення - це стереотипи мислення.
Тільки через високу культуру мовлення проявляються невичерпні потенції мови, гармонія її функцій.
Культура мовлення має велике національне і соціальне значення: вона забезпечує високий рівень
мовленнєвого спілкування, ефективне здійснення всіх функцій мови, ошляхетнює стосунки
між людьми, сприяє підвищенню загальної культури особистості та суспільства в цілому.
Через культуру мовлення відбувається культивування самої мови, її вдосконалення.
Дібрати заголовки до тексту.
Висловити свої думки про значення культури мовлення.
Як ви підвищуєте власну культуру мовлення?
Опрацювати пам”ятку.
Пам'ятка «Шляхи підвищення особистої культури мовлення».
Виробляти стійкі навички мовленнєвого самоконтролю і самоаналізу.
Не говорити квапливо, без пауз, «ковтаючи» слова.
Частіше «заглядати у словник» (М. Рильський), правопис, посібники зі стилістики тощо,
вивчати мовлення майстрів слова.
Читати вголос (особливо прозові тексти), із дотриманням усіхаспектів нормативності.
Заучувати напам'ять художні твори, причому не тільки віршовані.
Оволодівати жанрами, видами писемного мовлення, зокрема ділового мовлення.
Привчити себе до систематичного запису власних думок та спостережень, щоденникових записів,
сімейної хроніки тощо.
Виробити звичку читання з «олівцем у руках» - жоден цікавийі вартісний вираз не повинен бути втрачений.
|
|
|
|
Дз: скласти висловлювання в публіцистичному стилі на тему «Молодь і культура мовлення» |