Украинский язык
Уроки 7-8
Тема: Поняття про стилі мовлення, сфери їх уживання (повторення). Прислівник. Сполучник. Прийменник
Завдання: розвивати культуру усного і писемного мовлення, спілкування; поглибити знання учнів про стилі мовлення, сфери вживання кожного з них, навчити учнів розрізняти функціональні стилі; виховувати свідоме ставлення до власного здоров'я, бережливе ставлення до води;повторити відомості про дієслово, неозначені та особові форми дієслова; формувати вмін-ня розпізнавати дієслова в тексті, визначати їх граматичні ознаки, формувати навички правильного написання особових закінчень у дієсловах першої та другої дієвідмін, написання не з дієсловами; розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів;повторити відомості про займенник та числівник як частини мови, формувати вміння знаходити займенники та числівники в тексті, визначати граматичні ознаки, удосконалювати орфографічні навички; виховувати почуття любові до рідного слова; розвивати пам’ять, мислення, мовлення.
Структура модуля
І. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Назвіть ознаки типів мовлення?
- Які питання можна задати до різних типів мовлення?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прочитайте текст. У чому помилковість висловлювання?
Вода - найпоширеніша речовина на Землі. Вона займає три чверті планети, точніше 71% поверхні Землі. Без води людина не проживе більше 10 днів. Дивовижно, але тіло людини теж на 70% складається з води.
Сину, принеси водички з криниці, бо вже ні вмитися, ні обід приготувати. Біжу, мамо, я скоро!
Покропив Сірий Вовк Івана-царевича мертвою водою - загоїлися рани, покропив живою - ожив царевич і став ще кращим, ніж був.
Усе, що відбувається в нашому організмі, пов'язане з водою. Вона супроводжує нас всюди з першої і до останньої миті нашого життя.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя
Різні висловлювання, навіть бездоганні у мовному плані, можуть істотно відрізнятися один від одного загальним колоритом і тоном викладу. Зумовлене це не тільки змістом висловлювань, але й комунікативною настановою автора, тим, з якою метою створено текст, яку функцію він покликаний виконати. Залежно від призначення тексту - спілкування, повідомлення чи впливу на адресата - добираються й мовні засоби, здатні забезпечити досягнення мети. Так виникають різновиди висловлювань, які обслуговують різні сторони суспільного життя. Їх називають стилями, а науку, що їх вивчає, - стилістикою.
Кожен стиль відрізняється від інших характерними для нього мовними засобами.
Для публіцистичного стилю, що покликаний формувати громадську думку, впливати на слухача або читача в соціально-політичному плані, найхарактернішим є вживання суспільно-політичної лексики.
Для наукового стилю (підстилі - науково-популярний і науково-навчальний), мета якого - виклад наукової інформації, найхарактернішими ознаками є вживання термінів, логічність, аргументованість викладу.
Для офіційно-ділового стилю характерна точність, повна відсутність емоційно забарвлених засобів, особлива (більша чи менша в різних жанрах) стандартність оформлення та розміщення частин тексту.
У розмовно-побутовому стилі вживаються мовні засоби з емоційним забарвленням, допускаються просторічна лексика, жаргонізми.
Відмінність художнього стилю полягає передусім в образності, емоційності мовлення, розрахованій на естетичний вплив на адресата. Із цією метою можуть вживатися засоби, властиві будь-якому стилю. Вибір мовних засобів залежить і від індивідуальних уподобань письменника.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за міні-підручником.
Розповідь учителя з опорою на міні-підручник та таблицю.
Назва стилю
|
Сфера застосування
|
Мета спілкування
|
Основні види висловлювань
|
Розмовний
|
Побут, сімейні, дружні стосунки
|
Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків
|
Діалоги, записки, особисті листи
|
Науковий
|
Наука, техніка, освіта
|
Виклад наукової інформації, пояснення явищ
|
Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники
|
Офіційно-діловий
|
Офіційні стосунки
|
Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами
|
Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери
|
Публіцистичний
|
Суспільне життя
|
Формування ставлення людей до суспільно важливих справ
|
Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури
|
Художній
|
Мистецтво слова (фольклор, художня література)
|
Естетичний вплив через образне відтворення дійсності
|
Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо
|
Церковний
|
Церква, релігія
|
Регулювання стосунків між людьми та церквою
|
Молитви, проповіді тощо
|
До яких стилів належать дані уривки. Свою думку обґрунтуйте, спираючись на таблицю.
3. Робота за міні-підручником. Прочитайте подані уривки та заповніть таблицю
Текст
|
Стиль
|
Обставини мовлення
|
Стильові ознаки
|
Мовні засоби
|
Текст 1
|
|
|
|
|
Текст 2
|
|
|
|
|
Текст 3
|
|
|
|
|
Текст 1. Вибирай, що тобі до душі, не гаючи часу. Мабуть, не хочеш бути схожим на тих лежнів, що човгають ногами, як старезні діди, не можуть висидіти й десяти хвилин , щоб не підпертися рукою
Текст 2. Треба привчати свій організм не боятися холоду. Для цього і влітку, і взимку роби зарядку в самих трусах.
Текст 3. - Я хочу бути сильним, - якось сказав Славко. - Для цього мені треба багато їсти.
- Ти, мабуть, переплутав. Для того, щоб бути сильним, необхідно щодня робити зарядку, їсти здорову їжу, дотримуватися режиму дня, - відповів Андрій.
- Так всього багато треба? - здивувався Славко, - я вже не хочу бути сильним.
- Ні, це добре, що ти захотів бути ним, запевнив Андрій, - я тобі допоможу.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
1.Виконання вправи на закріплення попереднього матеріалу.
*Розподільний диктант. Записати в одну колонку кількісні, у другу – порядкові числівники.
Третій, сім, дванадцять, шостий, тридцять поять, перший, двадцять другий, три, дев’ятий, один.
2.Повторення теоретичних відомостей про дієслово.
*Лінгвістична загадка.
Назвіть частину мови: “Я ніколи не можу сидіти без діла – ввесь час або рухаюсь, або щось роблю, або просто думаю. Часто я задаю собі питання: “Що я вже зробив? Що можу ще зро-бити?” (Дієслово).
*Бесіда.
- Яка частина мови називається дієсловом?
- Яку особливість має неозначена форма дієслова?
- На яке питання відповідає неозначена форма дієслова? Наведіть приклади дієслів у
. неозначеній формі.
- Форми яких часів мають дієслова? Наведіть приклади.
- Як змінюється дієслово?
4.Виконання вправ на повторення.
*Вибірковий диктант. Виписати дієслова, до кожного з них поставити питання. Вказати дієслова у неозначеній формі. Пояснити написання не з дієсловами.
Не шукай долі, а шукай волі. Або волю здобути, або дома не бути. Немає гіршої долі, як жити без волі. Великі душі мають силу волі, а слабодухі гинуть у неволі. Сильна воля гори перевертає. На чужому полі ти не матимеш волі.
*Робота біля дошки. Записати дієслова, пояснити написання голосних у закінченні. Визначити дієвідміни.
аєш, переносиш, допомагаєш.
*Словниковий диктант.
Хвилюєшся, навчаєшся, боїться, бачиш, гоїться, намагаєшся, вередуєш, палиш, хмариться, переноситься.
*Переписати, знімаючи риску та вставляючи пропущені букви. Пояснити написання частки не та закінчень дієслів.
Не/ лізь у горох, то й не/скаж...ш ох. Як не/ма...ш чобіт, то взу...ш постоли. Як не/побереж...ш тіла, то й душу погуб...ш. Проти вітру не/дмухн...ш. Не/брудни криниці, бо схоч...ш водиці.
5.Повторення відомостей про займенник (з використанням таблиці підручника на стор.18).
6.Виконання тренувальних вправ.
*Записати речення, визначити займенники.
Щасливий я і гордий, що читаю Шевченка, Франка, Лесю Українку на незрівнянній українській мові. Рідна мово материнська, ти – душа мого народу. Забувши мову України – забули ви усе святе. Ми працю покладем до ніг твоїх.
*Вправа 61. Відредагувати текст.
*Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити займенники, поставити до кожного з них запитання.
Ти посп...тай зв...чайного займенника, за кого він у мові? За іменн...ка! Хоч може цей наш скромний пос...редник замінювать ч...слівник і пр...кметник.
*Лінгвістичне завдання.
Які два займенники заважають водіям на дорогах? (Я, МИ).
Які три займенники допомагають тримати все в чистоті? (ВИ, МИ, ТИ).
4.Повторення відомостей про числівник (стор.18).
5.Виконання тренувальних вправ.
*Записати прислів’я. Визначити числівники, підкреслити їх. До кожного з числівників поставити питання.
Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох. Одному не страшно, а двом – веселіше. Сім раз відмір, а один раз відріж. Поять днів нічого не робимо, на шостий відпочиваємо, а на сьомий пригод шукаємо.
*Вибірковий диктант. Виписати числівники (у формі називного відмінка), до кожного поставити питання.
Я – один, а з татом – двоє, тато, мама, я – вже троє, разом з братом нас – чотири, ми з четвертої квартири. Ще дідусь, він буде п’ятий. Можна далі рахувати. На дітей батьки багаті – одинадцятеро в хаті. Заходилася стонога прямо посеред дороги впорядковувати ноги: виплутала першу, п’яту, потім третю і дев’яту, двадцять другу й двадцять шосту, Потім все пішло не просто, бо коли знайшла тридцяту, вже забула про двадцяту.
ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
ІV. Домашнє завдання. Скласти розповідний текст художнього стилю за темою «У воді - людське життя». Вик. впр. 58, 70 |