Украинский язык
Уроки 5-6
Тема: Іменник. Прикметник.Дієслово. Займенник
Мета: повторити з учнями найважливіші відомості про частини мови, зокрема про основні граматичні особливості іменників, прикметників, дієслів, займенників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити частини мови в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання іменників різних форм у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові п’ятикласників, виховувати любов до осінньої природи та народних звичаїв і прикмет.
Тип уроку: повторення набутих знань.
Структура модуля
І. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо повторення вивченого про частини
мови в початкових класах.
2. Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле: учитель пропонує п’ятикласникам звернути увагу на основні поняття з теми (запис або таблиця на дошці). Відомості про самостійні частини мови
• Значення;
• граматичні ознаки;
• роль у реченні;
• правопис відмінкових закінчень.
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку і робота з ним
У вересні синиця запрошує осінь у гості.
Народна творчість
ІV. Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого
Робота над зв’язним висловлюванням (виразне читання тексту вголос). 1. 1. 1.Прочитати текст. Дібрати заголовок. Пояснити свій вибір. Що нового ви дізналися, прочитавши цей текст?
Гроза у вересні прогнозує теплу осінь. Поки листя з вишні не впало, скільки б снігу не випало, відлига його зжене. Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи і «розмовляють» — буде стояти хороша осінь. Вересень — ревун, від реву осінніх вітрів і тварин, особливо оленів. Багато тенетника на бабине літо — на ясну осінь і холодну зиму. Павутиння стелиться по рослинах — на тепло. Осінній тенетник — на ясну погоду. Багато жолудів на дубі — на люту зиму. Якщо в цьому місяці на дубах буде багато жолудів, то чекай і багато снігу перед Різдвом.
Часті й густі тумани, що бувають у вересні, особливо без вітру, завдають різних хвороб людям слабкого здоров’я. У цьому місяці погода
починає дивитися «вереснем» (За Г. Некриловою).
Пояснити зміст останнього речення.
2. Знайти іменники. Поставити до них запитання. Визначити граматичні ознаки.
Лексична робота (тенетник — павук, що плете павутиння).
3. Прочитати. Визначити тип і стиль мовлення. Підкреслити іменники. Які з них є назвами істот, які — неістот?
Ти в осінньому лісі. Отож, роздивись
В день погожий на барви казкові;
Кучеряві дуби в височінь піднялись
І ведуть таємничу розмову.
В золотистих косинках берізки стоять,
Мов дівчатка, зійшлися у коло;
Пурпуровими кронами клени горять,
Розпаливши багаття довкола.
Ось калина рубінами грон пломенить
Вся в промінні осіннього сонця,
І безхмарного неба яскрава блакить
Заглядає крізь крони в віконця.
(С. Жук)
4. Визначити відмінки іменників, виділити відмінкові закінчення. Виділені іменники розібрати за будовою.
5. Пояснити зміст речення Пурпуровими кронами клени горять, розпаливши багаття довкола.
6.Творче завдання на зміну форми іменників та побудову речень
7. Поставити іменники в орудному відмінку однини. Визначити закінчення.
Дума, усміх, вежа, тінь, князь, душа, скриня, молодість, площа, розмова, чорнобривець, жоржина, берег, ліхтарик, вітер, гора.
8. Скласти два-три речення, використовуючи подані слова.
9.Навчальне редагування
Прочитати висловлювання. Поділити його на речення і поставити розділові знаки. Вставити пропущені букви. Довести, що перед вами текст. Чи є в ньому слова, вжиті в переносному значенні? З якою метою використовує їх автор? Як вони впливають на стиль?
Осінь танула як тане воскова свічка вона ставала все прозорішою й легшою жадна з..мля випила за літо сонце почалися дощ.. й вітри л..це неба стало суворим а його уста дихнули холод..м потім тріснуло сніжком і з..мля здавалась аркуш..м паперу на якім дитина пробувала зелені й сірі фарби (За М. Коцюбинським).
Завдання: Підкреслити іменники, визначити їх відмінок. Виділені слова розібрати за будовою.
10.Дослідження-пошук
Розкрити лексичне значення іменників.
Орел — орел, Швець — швець, Прут — прут, Земля — земля, Місяць — місяць, Зірка — зірка.
Скласти з поданими іменниками речення.
11.Пояснювальний диктант
Пояснити вживання великої літери і лапок в іменниках.
Велика Ведмедиця, Балканський півострів, Національний педагогічний університет імені М. Драгоманова, Восьме березня (8 Березня), Республіка Болгарія, Голова Верховної Ради України, орден Дружби народів, Ягорлицька затока, медаль «За оборону Києва», острів Тендрівська
Коса, Бузький лиман, оповідання «Харитя», Житомирський район, газета «Голос України», журнал «Хочу все знати», Київський будинок мод,
Різдво, фірма «Монарх», Хорватія, вулиця Академіка Тарле.
V. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Що називається іменником?
2. На які питання відповідає?
3. Яку синтаксичну роль виконує?
4. Назвіть відомі вам морфологічні ознаки іменників.
5. Розкажіть про вживання великої літери і лапок в іменниках.
6. Яке значення мають іменники у мовленні людини?
VI. Узагальнення й систематизація знань про прикметник
Творче завдання
1. Провідміняти словосполучення красиве місто, тепла осінь, синє море.
Виділити закінчення прикметників.
2. Використовуючи подані слова, скласти два-три речення, пов’язані
між собою. Підкреслити іменники та прикметники.
Дослідження-реконструювання
1. Відредагувати словосполучення. Визначити головне і залежне слова
в них. Указати на рід і відмінок. Обґрунтувати свою думку.
Теплий вітер, зимова пальто, зубна лікар, яскрава веселка, молоде
обличчя, стрункий тополя, швидкий струмок, дрімуча ліс, осіннє пора,
вечірня зірка, літня зоря, спіле яблуко.
2. До виділених слів дібрати якомога більше власних прикметників.
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Що називається прикметником?
2. На які питання відповідають прикметники?
3. Яку синтаксичну роль виконують?
4. Назвіть відомі вам морфологічні ознаки прикметників.
5. Розкажіть про вживання голосних відмінкових закінченнях прикметників.
6. Яке значення мають прикметники в побудові висловлювань різних
видів?
VII. Узагальнення й систематизація знань про числівник
1) Чотири, один, п’ятірка, шостий. 2) Ходять, п’ять, сидять, стояти.
3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній. 4) Два, двійня, двійка,
дворіччя. 5. Сорока, рушниця, мішок, сорок. 6) Бігти, червоніти, їсти,
п’ятий. 7. Дев’яносто, сто, двадцять, другий.
1. З одним із числівників скласти речення, зробити синтаксичний розбір.
2. У виділених словах пояснити вживання апострофа.
Конструювання зв’язного висловлювання
3. Скласти діалог з теми «Мій друг», використовуючи числівники.
4. Що нового ви дізналися про свого друга (його хобі, улюблені й неулюблені справи, стосунки з однокласниками, в родині тощо)?
Творче спостереження над мовним матеріалом
5. Прочитати вголос прислів’я та образні народні порівняння своєму
однокласникові. Запитати його про зміст кожного з них і висловити
власну думку.
Говорить так, як 3 дні хліба не їв. Працює до 7 поту. Грати 1 скрипку.
7 1 не чекають. У 3 дуги зігнути. Робить 5 через 10. Знаю, як свої 5 пальців. 7 мішків гречаної вовни. До 1 грому земля не розмерзається. 7 літ
мак не родив, і голоду не було. Заробив у пана плату: з 4 дощок хату.
1 рукою в долоні не заплещеш. 7 п’ятниць на тиждень.
6. Списати прислів’я та образні народні порівняння, замінюючи числа
відповідними числівниками.
7. Дібрати власні приклади прислів’їв та образних народних порівнянь
з числівниками. творчі завдання на конструювання словосполучень і речень
8. Утворити словосполучення, записуючи цифри словами.
2 (ножиці), 3 (штани), 4 (двері), 5 (люди), 6 (діти), 7 (вікно).
9. Із створеними словосполученнями скласти три-чотири речення. Визначити синтаксичну роль числівників.
Бесіда
1. Що називається числівником?
2. На які питання відповідає числівник?
3. Які має розряди за значенням?
4. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?
Що означає?
на які питання
відповідає?
які має розряди
за значенням?
яку синтаксичну роль
виконує?
Число або
кількість
Скільки? Кількісні (змінюються за відмінками)
Підмет, частина складеного присудка, додаток, означення
Порядок
при лічбі
Котрий? Порядкові (змінюються за числами, родами, відмінками)
Означення, присудок
Творчий диктант
. Прочитати текст. Дібрати заголовок. Визначити тип мовлення. Який
іменник повторюється дуже часто? Чи можна його замінити? Записати під диктовку відредагований текст.
Народна пісня чи не найяскравіше за усі види фольклору здатна передавати специфіку художнього мислення своїх творців і носіїв. Пісня супроводжує все свідоме життя людини — від колиски й до останнього подиху. Пісня й донині підтримує формування національної самосвідомості українців. І в наш час пісня залишається одним із невичерпних джерел національної культури (С. Мишанич).
. Зробити фонетичний розбір виділеного слова.
. Пояснити лексичне значення слів самосвідомість і фольклор. За потреби можна скористатися тлумачним словником.
Дати відповіді на запитання:
1. Що називається займенником? Чим він відрізняється від інших частин мови? На які питання відповідає займенник?
3. Які граматичні ознаки характерні для займенника?
4. Які розряди займенників ви знаєте? Навести приклади.
5. Яку синтаксичну роль може виконувати займенник?
V. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час
повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VII. Підсумок уроку
IX . Домашнє завдання
Повторити правила, скласти 2 вправи на вивчені правила |